Het doen van de administratie is niet iedereens favoriete bezigheid. Maar eerlijk is eerlijk, het is wel het aller belangrijkst. Een kloppende administratie is niet alleen noodzakelijk voor de belastingdienst, maar natuurlijk ook voor je bedrijf zelf. Niets fijner dan alle zaken op een rijtje te hebben, toch?

Tijdens het doen van de administratie zijn er een aantal valkuilen waar veel ondernemers tegen aanlopen. Terwijl, als je deze valkuilen eenmaal weet, deze heel gemakkelijk te voorkomen zijn. Precies om die reden zette ik de 5 meest gemaakte valkuilen op een rijtje. Zo weet je zeker dat jij deze meest gemaakte administratieve fouten in ieder geval niet (meer) hoeft te maken.

1. Fouten in facturen die kunnen leiden tot boetes
Het is belangrijk eens na te denken over de manier waarop jij factureert. Wanneer jij je facturen handmatig in Word maakt is een foutje natuurlijk gemakkelijk gemaakt. Ondanks dat het maken van kleine foutjes gemakkelijk is, legt de Belastingdienst hier hoge boetes op. Er zijn genoeg online tools die jou kunnen helpen bij het factureren, ook wel digitaal factureren genoemd. Zo voorkom je niet alleen onnodige boetes, je bespaart ook nog eens tijd!

2. De zakelijke- en privékosten niet gescheiden houden
Als je vanaf het begin af aan een aparte administratie maakt van je zakelijke rekeningen, bespaar je veel tijd en onnodig werk. Ondanks dat je het als startende ondernemer misschien nog achteraf kan splitsen, is het toch echt noodzakelijk deze twee gescheiden te houden.

3. Geen geld opzij zetten voor belastingen
Hoe verleidelijk het ook is om inkomsten direct te investeren in de groei van je bedrijf, het is toch verstandig om bij iedere opdracht 20% van de inkomsten te reserveren voor belastingen. Zo voorkom je verrassingen en hoef je niet aan het eind van het jaar ineens heel veel geld vrij te maken voor de (onverwachte) belastingaanslag.

4. Het missen van fiscale voordelen
Ben jij op de hoogte van alle mogelijkheden en uitzonderingen van de aftrekposten in jouw situatie? Zo niet, dan is de kans groot dat je fiscale kansen laat liggen. De Belastingdienst verandert deze regelgeving regelmatig waardoor veel ondernemers alleen de meest bekende aftrekposten kennen. Je belastingaangiften uitbesteden resulteert vaak in het benutten van de juiste aftrekposten.

5. Een administratie die niet up-to-date is
De boekhouding kan veel vertellen over de gezondheid van jouw onderneming en welke winst en kosten je kunt verwachten. Wanneer de administratie niet up-to-date is, is deze informatie niet beschikbaar of betrouwbaar genoeg. Uiteraard helpen wij jou en jouw onderneming hier graag een handje.

Categorieën: Geen categorie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

nl_NLDutch
en_USEnglish nl_NLDutch